doel van minecraft

'


Beta

Een screenshot van Minecraft Beta 1.0.2 met biomes (single player)

Minecraft, voorheen bekend als Indev, Infdev, Alpha en Beta is de betaalde en daarmee meest uitgebreide versie van Minecraft. Tijdens de Alpha-fase (de fase waarin de basis van het spel grotendeels gemaakt werd) was de prijs voor Minecraft tien euro, tijdens de bèta-fase steeg de prijs naar 15 euro en tegenwoordig kost het spel 20 euro. Door het spel te kopen verkrijgt de koper het 'Premium' statuut op diens gebruikersaccount. Met een 'Premium' account kan vervolgens het spel gespeeld worden. Op 18 november 2011 is het spel officiëel uitgebracht en verloor het de Beta-status.

De spelwereld wordt gegenereerd terwijl de speler rondloopt volgens een algoritme dat uitgaat van een seed (een getal dat als beginpunt wordt gebruikt in berekeningen), wat ervoor zorgt dat de gegenereerde wereld meestal bij iedere speler uniek is. Spelers kunnen ook zélf kiezen welke seed ze willen gebruiken (hiermee is het mogelijk om in een identieke wereld te spelen).

Minecraft Beta legt een nadruk op creativiteit en inventiviteit. Spelers 'moeten' methoden ontwikkelen voor de opbouw van functionele en navigeerbare basissen zodat zij beter bestand zijn tegen de nachtelijke aanvallen van verschillende monsters zoals creepers, spiders en zombies. Beta zorgt voor een gigantische horizontale speelwereld (ongeveer vier miljard op vier miljard blokken groot [3]), alhoewel er slechts 128 blokken hoog op verticale wijze kan worden gebruikt.

Minecraft kan gespeeld worden in 'Survival', 'Hardcore' of 'Creative' met een single- en multiplayerspelmodus. In 'Survival' is het doel te overleven in een wereld gemaakt van virtuele blokken. De speler kan blokken verkrijgen (door ze te delven) en plaatsen, hiermee kan hij bouwwerken bouwen. Deze bouwwerken moeten ervoor zorgen dat de speler beschermd is tegen de monsters die 's avonds verschijnen. Door verschillende grondstoffen te delven krijgt de speler steeds meer mogelijkheden. Zo kan de speler gereedschap bouwen die hem beter laten delven zoals bijvoorbeeld een houweel of een bijl. Door gereedschap met minder voorkomende en daardoor kostbaardere grondstoffen te bouwen wordt de duurzaamheid ervan verlengd, evenals de snelheid waarmee het gereedschap zijn functie uitoefent. Aan een balkje onder het gereedschap valt af te lezen hoe lang het nog meegaat. Wanneer het gereedschap versleten is, verdwijnt het uit het inventaris. Verzamelde blokken kan de speler in zijn inventaris plaatsen, maar dit inventaris heeft maar een beperkte hoeveelheid vrije ruimte. Het is vereist alle blokken te delven, in tegenstelling tot de spelmodus 'Classic' waar de speler van alle materialen een eindeloze hoeveel heeft. Gedolven grondstoffen kunnen worden bewerkt in de inventaris maar om uitgebreidere 'recepten' te maken dient de speler een Werkbank te maken. Zo kan bijvoorbeeld van een stok en steenkool een fakkel worden gemaakt. Er bevinden zich ook planten en dieren in het spel. Bomen kunnen worden omgehakt voor hout, gewassen kunnen gezaaid en geoogst worden om er voedsel van te maken. Ook kan men dieren slachten voor vlees of andere materialen. De speler heeft een gezondheidsmeter in de vorm van een aantal hartjes (afhankelijk van het ingestelde niveau) die, wanneer er schade is geleden, aangevuld wordt wanneer de speler voldoende voedsel heeft gegeten. Voor extra bescherming kan men een harnas aan trekken, ook hiervan is net als bij het gereedschap de duurzaamheid afhankelijk van het materiaal.

Wanneer de speler overlijdt komt deze weer tot leven op het oorspronkelijke beginpunt ('het spawnpoint') met een lege inventaris. Als de speler op tijd de plaats van overlijden kan terugvinden zullen daar zijn verloren spullen terug te vinden zijn (tenzij ze vernietigd zijn door vuur en/of lava).

In de multiplayer-variant spelen mensen samen op een server. Hierop worden vaak varianten gespeeld, waarbij het doel afwijkt van overleven.

Beta kan worden gespeeld met een zelfstandige client of in een browser. Beide versies zijn beschikbaar op de officiële Minecraft-site.

Vanaf Minecraft (niet Beta) 1.1 bevat Minecraft een optie om de taal waarin je het spel speelt aan te passen. Je kunt Minecraft nu in 56 verschillende talen spelen, waaronder enkele humoristische, zoals piratentaal.

[bewerken]Survival Mode

In de Survival Mode, is het de bedoeling om te overleven. In tegenstelling tot de Creative Mode, heeft de speler levens, een Exp. balk en een Voedsel balk. Het is de bedoeling om een huis te bouwen voor het nacht wordt, omdat er dan vele monsters verschijnen die de speler niet goed gezind zijn. Men moet ook aan voedsel, hout, steenkool en edelstenen zien te komen.

[bewerken]Creative Mode

De Creative mode is sinds update 1.8 geïmplementeerd in het spel. Deze modus heeft vooral als doel om de wereld om te zetten naar de hand van de speler. In Creative Mode heeft de speler geen health bar, xp bar, of food bar. De speler is daarbij ook onsterfelijk (tenzij er naar de Void wordt gereisd) en hij of zij kan via de inventory alle items spawnen en gebruiken in een oneindige voorraad. Spelers kunnen met een enkele klik blokken verwijderen zodat deze zich niet hoeft bezig te houden met het delven van blokken. Spelers hebben ook de mogelijkheid om te vliegen.

[bewerken]Hardcore Mode

De Hardcore Mode is officieel toegevoegd in Minecraft 1.0.0, maar was eerder ook al te zien in Minecraft Beta 1.9Pre. De Hardcore Mode is ongeveer het zelfde als Survival Mode, maar met een paar verschillen:

  • De moeilijkheidsgraad is vastgezet op Hard. (Moeilijk)
  • Elke speler heeft maar 1 leven. Als zijn personage sterft is het spel voorbij en is er maar een knop waarop staat: "Delete World". Als een speler daar op klikt, wordt zijn wereld gedeletet en kan hij er niet meer op verder spelen.

[bewerken]Dimensies

Minecraft kent verschillende dimensies. De Nether, geïmplementeerd in de Alpha-versie op 30 oktober 2010, is de eerste extra dimensie die in Minecraft werd gemaakt. Later waren er plannen om een droomwereld toe te voegen, alhoewel dat uiteindelijk The End is geworden.

[bewerken]The Nether

Sinds de Halloween Update van 2010 is het mogelijk om te teleporteren met een speciaal portaal naar The Nether (vrij vertaald: de onderwereld). The Nether wordt -net zoals de gewone wereld- willekeurig gegenereerd. Om in The Nether te komen moet de speler een portaal maken van Obisidian en dat in brand steken, wat dan een paars veld veroorzaakt. Als de speler gedurende vijf seconden in dat veld staat wordt hij naar The Nether geteleporteerd. Op de plek waar men terechtkomt in The Nether staat een portaal dat de speler naar een andere plek in de "normale" wereld teleporteert. In The Nether zijn er maar zes verschillende blokken, namelijk:

  • Netherrack brandt eeuwig en is heet.
  • Glowstone geeft altijd licht zonder stroombron, het is het enige blok dat licht geeft op redstone ore, torches en "Jack 'o Lanterns" na.
  • Soul Sand is een soort drijfzand. Het vertraagt de speler's loopsnelheid en hij zakt er een beetje in.
  • Bedrock is ook te vinden in de normale wereld op de bodem, maar in The Nether is het te vinden als hoogste punt. Men kan het niet vernietigen (tenzij men in de creative mode van Minecraft 1.8.1 zit, of beschikt over hacks) en het dient als ondergrens van de wereld. Het is echter mogelijk om een gat in deze laag te vinden en er doorheen te vallen. De plek waar de speler zich dan bevindt heet "The Void".
  • Gravel is het grind dat ook in de gewone wereld voorkomt.
  • NetherBrick komt voor vanaf 1.9 pre-release 1, bij random generated structures.
  • En erg veel lava.

Er zijn vier verschillende wezens in The Nether: Ghasts (vliegende kwalachtige wezens die vuurballen spuwen) Zombie Pigmen (mix tussen zombies en varkens, passief totdat ze worden aangevallen), Blazes (vliegende beesten die vuur naar de speler toe spuwen en die afkomstig zijn van spawners) en Magma Cube, een soort slime die hoog kan springen met een springveer. Vanaf Beta 1.6 is de Nether ook toegankelijk in multiplayer.

[bewerken]The End

Sinds de vierde prerelease van Beta 1.9 kan men naar The End (soms The Ender genoemd). Het is een duistere wereld van vliegende eilanden van whitestone, waar pilaren van obsidian op staan. Verder zijn er veel Endermen, en sinds Beta 1.9 prerelease 6 is er ook een Enderdragon, een nieuwe soort tegenstander. Spelers kunnen The End alleen verlaten door dood te gaan of de Enderdragon te verslaan. Als de speler voor de laatst genoemde optie kiest dan heeft de speler het spel "uitgespeeld" en volgt de aftiteling.[4]

Aanvankelijk was ontwikkelaar Notch medio mei begonnen met het ontwikkelen van een droomwereld, gedoopt tot de Sky Dimension. Hoewel de code al volledig functioneel was, gaf Notch aan dat hij het er lelijk uit vond zien. [5] Aan de screenshots te zien waren de grondstoffen vrijwel hetzelfde als in de Overworld. Notch speculeerde dat zodra de speler ging slapen in zijn bed, er een geringe kans was dat hij of zij in de "Dream World", oftewel de Sky Dimension terecht zou komen. Aan de schermafbeeldingen is ook te zien dat de Sky Dimension ver boven de wolkenlaag ligt, te ver om te bereiken in de Overworld. Wellicht zou de speler in theorie gewoon van een zwevend eiland naar de Overworld kunnen springen, en héél misschien ook weer terug. In de toekomst heeft Notch wel het plan om de Sky Dimension toch volgens het oude concept in te voeren, dit in tegenstelling tot veel spelers die denken dat The End de Sky Dimension vervangt. Vanaf Beta 1.6 zat de Sky Dimension ook daadwerkelijk in de broncode van Minecraft, maar kan nog niet op legale wijze worden betreden. Wel is er een modificatie te downloaden die één bestand in de broncode verandert, zodat de werelden standaard als een Sky Dimension worden gegenereerd.

[bewerken]Mobs

De dieren en monsters die men tegenkomt in het spel worden vaak mobs genoemd. Dit is de afkorting van het Engelse woord mobiles, dat soms in de spelindustrie wordt gebruikt als term voor beweegbare wezens. Sommige mobs zijn vriendelijk, sommige zijn neutraal en andere zijn vijandig. Dit zijn de mobs die de speler in de standaardversie kan tegenkomen:

Vriendelijke Mobs:

  • Chicken - Kip
  • Cow - Koe
  • Pig - Varken
  • Squid - Inktvis
  • Sheep - Schaap (In wit, lichtgrijs, grijs, zwart, bruin, roze of een andere kleur wanneer de speler een schaap bewerkt met een kleurstof)
  • Mooshroom - Een koe met een paddenstoelenhuid. Als men hem "scheert", dan veranderd hij in een normale koe.
  • Villager - Dorpelingen (ook wel Testificates genoemd, dankzij een coderingsfout) zijn vreemde wezens die natuurlijk voorkomen in gegenereerde dorpen. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk de NPCs waar zoveel over is gesproken, maar tot op heden zijn er nog geen interacties met deze dorpelingen mogelijk.
  • Snow Golem - Sneeuw Golems kan de speler zelf bouwen door 2 blokken sneeuw op de grond te plaatsen en een pompoen daar bovenop zetten. De Sneeuw Golem "helpt" de speler door agressieve mobs aan te vallen met sneeuwballen.

Neutrale Mobs:

  • Wolf - Wolf. Kan tam gemaakt worden door de wolf botten te voeren. Tamme wolven lopen achter de speler aan en vallen vijandige mobs aan. Zolang wolven wild zijn (geen halsband), dan werken ze hetzelfde als Zombie Pigmen.
  • Zombie Pigmen - Een creatie tussen een Varken en een Zombie. Ze komen vaak voor in de Nether en vallen de speler aan als de speler een Pigman schade toebrengt.
  • Enderman - Lang, zwart monster. Normaal is hij neutraal, op het moment dat de speler naar hem kijkt wordt hij agressief

Vijandelijke Mobs:

  • Zombie - Een zombie.
  • Creeper - Groen monster dat explodeert als de speler er te dichtbij komt. De speler hoort de Creeper niet lopen, vandaar zijn naam.
  • Skeleton - Een ondood skelet met pijl en boog.
  • Spider - Spin.
  • Cave Spider - Grottenspin. Zijn beet is giftig, waardoor de speler veel levens kwijtraakt wanneer hij gebeten wordt.
  • Ghast - Wit, vliegend, kwalachtig monster dat voorkomt in de Nether. Spuwt brandende kanonskogels.
  • Slime - Slijmachtig monster op de bodem van de Minecraft wereld.
  • Spider Jockey - Skelet dat rijdt op een spin (Skeleton op een Spider) maar is wel vrij zeldzaam (De kans dat een spiderjockey verschijnt is ongeveer 1 op 200).
  • Blaze - Een wezen dat vuurballen spuwt, komt alleen voor in the Nether (en spawnt alleen in een Nether Fortress).
  • Magma Cube - De Nether-variant van de Slime.
  • Silverfish - Monster dat alleen voorkomt als een blok wordt gehakt in een Stronghold.[6]
  • Enderdragon - Een enorme zwarte draak die gevonden kan worden in The End (zie ook het artikel Skydimension). De Enderdragon krijgt extra leven door zich door een soort straal aan de torens van Obsidian te koppelen. Als een speler de Enderdragon verslaat, kan hij The End verlaten, en krijgt hij genoeg Exp. om naar Level 109 te gaan. Als een speler The End nu verlaat krijgt hij de aftiteling. De Enderdragon officieel komt voor het eerst voor in Minecraft 1.0.0.

Ongebruikte Mobs:

  • Giant - Een reus. Dit is een zombie, alleen dan vele malen groter dan de normale zombie. Men kan deze Mob alleen spawnen en dus nooit tegen komen.

Geplande Mobs:

  • Pigman - Dit is te vergelijken met de Zombie Pigman, alleen dan zonder het zombie-gedeelte. In principe is het dus gewoon een staand varken. Toen de "Villager" voor het eerst werd geïntroduceerd, werd deze vaak verward met Pigmen. Dit omdat een Villager ook op een varken lijkt.
  • Red Dragon - Dit onderwerp is verder onbekend.
  • Fish - men kan al sinds Alpha 1.2.0 vissen, maar er zijn nog geen mobs die daadwerkelijk vissen zijn, het water is nog gewoon leeg.


Tevens kan men meer Mobs toevoegen door Mods (uitbreidingen) aan Minecraft toe te voegen.

[bewerken]Classic

Een screenshot van Minecraft Classic (single player)

De andere Minecraftspelversie heet "Classic", ook bekend als creatief (creative). Bij creative zijn enkel de basisfuncties van het spel geïntegreerd. Zo kan de speler dingen bouwen en vernielen zonder zich zorgen te hoeven maken over aanvallen doorcomputergestuurde vijanden of dodelijke lava of een fatale val. Dit kan alleen of met meerdere spelers tegelijk, op eenmultiplayerserver. Bij de creatieve modus krijgt de speler een onbeperkt aantal blokken om te bouwen, en kan hij alle blokken direct plaatsen en verwijderen, ongeacht het type blok. Met de R-knop op het toetsenbord kan de speler zichzelf naar een met de ENTER-knop aangegeven plek teleporteren. In tegenstelling tot volledige versie is Classic gratis te spelen via de site van Minecraft, maar als 'vergoeding' wordt de Classicversie niet meer geüpdatet. Classic is bedoeld om stilaan te worden verborgen naarmate Beta de uiteindelijke versie van Minecraft wordt. Een officiële versie van de Classic serversoftware is beschikbaar op de Minecraftwebsite, maar veel fans hebben hun eigen, aangepaste servers met extra functies gemaakt.

[bewerken]Modificaties

Een deel van het succes van Minecraft is te danken aan modificaties of mods. Er zijn verschillende fora op het internet te vinden die mods aanbieden[7]. Zo bestaat er bijvoorbeeld een mod die het mogelijk maakt de Multiplayer Mode commando's ook in de Singleplayer Mode te gebruiken. Op die manier kan men zichzelf van blokken en voorwerpen voorzien. Ook zijn er mods die speciale dieren, waaronder draken en weerwolven, toevoegen aan het spel. Men kan er ook vliegen en naar de onderwereld.

[bewerken]Platforms

Minecraft kwam origineel uit voor Microsoft WindowsMac OS X en Linux.

De "Pocket Edition"[8] kwam op 16 augustus 2011 uit voor de Sony Xperia Play. Deze is uitsluitend in Classic mode beschikbaar. Op 17 november kwam Pocket Edition uit voor de iPhone en de rest van de Android telefoons behalve samsung galaxy mini.

De "Xbox 360 Edition" was aangekondigd op E3 en komt uit in de winter van 2011.[9][10]In de Xbox 360-versie zal men met de normale controller spelen alsmede met de Kinect[11][12]. Deze Xbox-versie wordt niet ontwikkeld door Mojang maar door 4J Studios[13][14]Notch heeft wel gezegd dat hij de Game Designer is/blijft.[15]

[bewerken]Texture Packs

In Minecraft is het mogelijk alle afbeeldingen in het spel te veranderen door het "texture pack" aan te passen. Dit is een map met daarin alle afbeeldingen die gebruikt worden in het spel. Het is mogelijk al deze afbeeldingen aan te passen zoals men zelf wil of te downloaden van het internet en te gebruiken in het spel. Sinds Alpha 1.2_2 is het gebruik van texturepacks officieel mogelijk gemaakt in het hoofdmenu. Tegenwoordig kan men ook zogenaamde "HD texture packs" installeren (High Definition). HD texture packs zijn een stuk gedetailleerder dan de originele textures van Notch, omdat ze een hogere resolutie hebben dan de originele afbeeldingen. Om zulke grote texture packs te kunnen installeren moet men wel eerst een mod installeren die kan omgaan met de hogere resolutie. Dit alles is - net zoals alle mods overigens - natuurlijk volledig op eigen risico van de speler. Ook kan een speler een eigen "texturepack" maken door de standaart textures aan te passen. Daardoor kan men het spel helemaal op de eigen manier aanpassen.

[bewerken]Servers

Een andere mogelijkheid van Minecraft is het maken van een multiplayerserver. Deze server wordt bestuurd vanuit één punt, meestal een computer of een "dedicated server". Het houden van een multiplayerserver maakt het mogelijk om, net zoals met een aantal modificaties in de singleplayermodus, spullen te creëren zonder ze ook werkelijk op te graven of te maken.

Een server wordt bestuurd door een administrator (die ook meestal de server beheert) en een aantal "operators". Operators zijn een soort toezichthouders. Het is hun taak om de orde op de server te bewaren. Operators kunnen servercommando's gebruiken om spullen te creëren, net zoals de administrator.

Er zijn verschillende server softwares. Een van de meest gebruikte server mods van de hele Minecraft community is de Bukkit server. Bukkit geeft de speler de mogelijkheid om verschillende Plugins op zijn server te installeren waardoor hij bijvoorbeeld zijn net gebouwde huizen kan beschermen tegen vandalisme, ookwel griefen genoemd. Ook zijn deze servers voorzien van een menu voor de administrator, zodat hij een beter overzicht heeft over de server.

[bewerken]Soundtrack

1rightarrow.png Zie Minecraft - Volume Alpha voor het hoofdartikel over dit onderwerp
'